IMG_4699

O vermelho no pavilhão do Japão. Obsessão ou fascínio…

IMG_4699

Interessante foi entrar no pavilhão do Japão, na 56a. Mostra Internacional de Artes da Bienal de Veneza e ser acolhida pela  instalação The Key in the Hand ( A chave na mão), da artista Shiharu Shiota, depois de ter visitado outros pavilhões e trabalhos artísticos, quase todos exigindo do nosso olhar conjecturas  e conceitos profundos. A cor vibrante no pavilhão japonês, a  poética da obra, seja pela obsessão ou pelo fascínio, me provocou, me deixou sem pensar num primeiro momento.

IMG_4698As chaves, que são o ponto de partida no conceito da instalação, foram à primeira vista apenas objetos entremeados à malha, fios vermelhos tecidos em várias direções e unidos em uma só conexão sob dois barcos rústicos de madeira. Quando observei as chaves, efetivamente, resultado de doações do mundo inteiro, despertei do transe, daqueles minutos em que fiquei sem pensar…

IMG_4716O pavilhão do Japão se destaca pela alcance do seu conceito  e não pela obra ser “bela e de gratuito efeito”, como definiu a jornalista Sheila Leirner. “As chaves nos conectam com os outros e os barcos transportam pessoas e tempo”, explica a Shiharu Shiota. Tão simples e capaz de nos elevar à meditação, ao ato de permanecer com a mente limpa de pensamentos. Esse é o mote.

Talvez pela angústia em se deparar com a problemática social de “Todos os Futuros do Mundo”, elaborada pelo curador o nigeriano Okwui Enwezor, a instalação da artista japonesa me acolheu, me provocou. Apresentou  a contemporaneidade com vibração e em vermelho, que nos remete a algo que é intenso, belo ou doloroso. Os barcos de madeira rústicos significam que a direção pode ser demarcada pela simplicidade.

Tomie-Ohtake-Sem-Titulo-1987-acrilica-sobre-tela-150-x-150-size-598O vermelho de Shiharu Shiota me fez lembrar o vermelho de Tomie Ohtake (1913-2015) em telas que jamais esquecerei.  Sua obra em vermelho vibra e provoca tanto quanto o vermelho de Shiota. Uma obsessão ou fascínio?

 

 

 

 

fotorecorte

Lufadas de saudades vindas do passado

Por Luiz Ernesto Wanke – Uma maneira muito legal de visitar o passado é pesquisar jornais velhos. Descobrem-se muitos documentos importantes, mas também algumas lufadas de suaves brisas de saudades. Claro, esse vento do passado também pode trazer poeiras desagradáveis.

E nada mais terrível que a escravidão. Esses jornais estampam anúncios de crianças escravas, alguém querendo alugar um moleque pelo preço de oito mil reis, outro querendo um ‘escravo fiel’ para compras e um cruel, pedindo “uma negrinha e um moleque que não tenhão mais de 7 anos”. Crianças que não conheceram suas infâncias, sem escola, condenadas inocentemente e que, a partir daí foram separados dos pais sem dó nem piedade. Muito triste.

Outros anunciam escravos fujões. Mas como saber no meio de tantos escravos, de quem se tratava e como reconhecer um indivíduo invisível que não tinha cidadania? Pelos nomes? Ora, eles tinham um nome sim, mais como uma referência de posse. Por isto seus nomes únicos não tinham utilidade obrigando seus donos a capricharem na descrição (ou melhor, no enfoque cruel da maneira que eles viam seus escravos): “Fugiu no dia 24 de março p.p., a preta Martha, tendo os signaes seguintes: fula, papuda, gorda e tem um signal no braço esquerdo…” Ou este do escravo Antonio: “… de nação, 40 anos mais ou menos, alto, feio de rosto, barba por baixo do queixo, barriga grande, a unha do dedo direito da mão esquerda partida pelo meio e inchado…” Mais outro chamado Christovam: “meio fula, faltam-lhes cabelos no meio da cabeça, tem por volta de 25 anos de idade, fala fina e ar humilde…” Para terminar, o Sebastião: “… sem barbas, estatura regular, tem uma cicatriz no rosto, do lado esquerdo, procedida de dente furado, tem falta de cabelos pela continuação de carregar água, idade 18 anos mais ou menos e bem parecido…” Muito patético e desumano.

Nestes jornais podem-se resgatar também alguns valores sociais. Se existe alguma diferença daqueles tempos com os nosso é o conceito ético e bem delineado das relações humanas. Por exemplo, a tal ‘defesa da honra’: pisava-se em ovos quando uma notícia ou comportamento poderia chegar aos ouvidos dos ‘outros’ e ferir seu conceito certinho de bom cidadão. O mote era: ‘O que eles poderiam pensar?’ Esses exemplares de jornais antigos estão repletos de pessoas que, ao se mudarem de cidade, faziam questão de publicar no jornal que estavam ‘limpos’ e não deixavam nem dívidas nem encargos pendentes. Se tinha escafedido para nunca mais voltar, pelo menos ‘ninguém podia dizer um ai dele’.

Outros usavam o jornal para mandar recados pessoais e cifrados, mas, incógnitos. Este de 1/10/1856 é misterioso: “Senhor Raphael do bote-lhe do recreio. Diz VM muito bem: o bote foi bem dado, e o laço armado! Tomem palpavos! Lição gostosa. O desconfiado.” Um assunto que – presume-se – só os dois, ‘o desconfiado’ e o tal Raphael sabiam do que se tratava. Sim, porque passado algum tempo, este último não se fez de rogado e respondeu: “Snr. Desconfiado: se VM é de serra abaixo, bote-lhe a âncora, se é de serra acima, o laço, para a sociedade não ir ágarra. O Raphael” Mas o principal é que os dois estavam dialogando num mundo aparentemente constituído só por eles. Que se danassem os outros leitores!

(Assim como o leitor, o autor ficou curioso com o anúncio-recado e foi procurar alguma pista vasculhando os meandros desses mesmos jornais. Em outros tipos de textos, conseguiu três evidências: que palpavos quer dizer ‘aquele que foi enganado’, o termo ‘recreio’ está associado a um clube social da época, o Recreio Curitibano, cujo presidente era justamente o seu Raphael – em final de mandato – e finalmente, achou uma breve notícia de que o tesoureiro do clube poderia ter dado um desfalque e ter se mandado. Pronto, ‘o desconfiado’, que devia ser sócio do clube, estava ao mesmo tempo, xingando e cobrando do presidente o esclarecimento da ladroagem. Já o Raphael, em resposta, pediu prudência – a âncora e o laço – para conter a desconfiança do ‘Desconfiado’, justamente para o clube não terminar.)

Mas afinal, onde estão as tais ‘lufadas de suaves brisas de saudades’? Em anúncios como a instigante fuga de um ‘veado de estimação’: “Desapareceu da casa n.55 um veado pardo, manso, levando no pescoço uma estreita coleira de couro com guiso…” Ou ainda, a reclamação do redator do jornal assustado com a ‘carestia’: “Na capital do Paraná já se pede por uma carrada de lenha – dous mil reis!!! Viva a fertilidade!… E valha-nos, quem? Deos!” Outra pérola: “Quem tiver direito ao couro de uma vaca vermelha, que por engano se tirou, por ter morrido no banhado, dando signaes e marcas, se lhe entregará pagando as despesas, na Rua das Flores n. 1”. Como assim? Tiraram indevidamente o couro da vaca morta ‘por engano’e ainda querem tirar o couro do dono?

Mas a ‘joia da coroa’ está no anuncio abaixo, colocado aqui sem comentários, pois é auto explicável… Mas suas palavras trazem do passado a tal lufada de saudades:

fotorecorte

 

IMG_4738

A view of the Venice Biennial 2015

IMG_4738
ray ban sunglasses Inexpensive
This was the third Venice Biennale I visit in the past six years. I made many Brazilian Biennials in Sao Paulo, throughout my life. Always moved by the curiosity to know through the artists a little of what the future of thw world holds, which language to be deciphered in tomorrow’s life. This is because, for me, the artist is a sorcerer, a true prophet, with magical views and at the same time time real about the time that expect us.

IMG_4698
air jordan 7 olympic
But above all, what instigates me is the impulse to unravel the human soul. Like Oedipus, deciphering the Sphinx, I go to the works of artists from all countries and continents, curious to decipher them.

But in the last Biennials, I realize an artistic yearning for a different language, original and creative. The need to forget the old to find the revolutionary, without much success mostly. Naturally occurring in the contemporary world, the escape of traditional aesthetics in the search for a new aesthetic.
But ready to be surprised, I begin my journey.

IMG_4687

Chaos predominates when I start walking through the artworks of each pavilion. The old trying to find a more contemporary language, giving space to coherence, a difficult task for the artist who lives in a world dominated by chaos. To the spectator is left the search for conceptual aesthetic. Nothing is easy in this cluster of artistic works.

I note that in some, aesthetics is set aside, with the dominance of conceptual, effort that is often not achieved.
nike air jordan xx
bienal2

At the Venice Biennale in 2013, the attempt was the search for a human reflection, the reconnection with the divine, with Junggiving the “start” with his book “The Secret of the Golden Flower”, reflected in many works as the Brazilian video on a seance, the Vatican with the meeting of souls, in film session where images of people met with visitors touching their hands. In addition to other exciting works as a short film over time, provoking a reflection of the audience on the use of time in everyday life.

In the 2015 exhibition, at the Giardino, where are located the pavilions of countries (read, works selected by the cultural institutions of government) the “start” was the book “The Capital” of Marx and his dialectic. What, for me, did not cause the expected impact, however, the following works were able to translate the appeal of a wicked world, miserable, chaotic in pursuit of peace. Peace translated into artistic works, with a language chaotic as well. This is because were repeated old techniques of collage , woodcut, texts, etc., with no success in innovation or in the beautiful which ecstasy.

IMG_4697

Japan managed to combine the beautiful and the message, presenting an installation with a boat, simulating an immense network in wonderfully red tones, like an immense tree, from where fell keys as fruit. There I could see the beautiful in total harmony with the message. The keys of global communication, those which open the universal language through networks, one that allows people from the farthest corners of the planet to exchange impressions and emotions. Original and simple, as it should be a beautiful work of art. In front of it people were enraptured with a sense of unparalleled peace, surreptitiously reaching one of the themes of the Biennale in 2015.
ray ban cats sunglasses
Talking about Arsenal (another part of the Biennale, where there is a curator to select the exhibitors), the works appear a little more mature and with a more defined language, but also repetitive, with no major news or impact. There was much use of photography and words in overlapping collages, as well as facilities that spanned great outdoors.

One or other work arouses more attention, but nothing impressive.

11949321_533909386766452_6288629971303180015_n
aviator sunglasses ray ban
Impressive was the work exposed in the Church of San Giorgio Maggiore, as a parallel event of the Biennale, from the Spanish Plensa. Magnificent and really creative with that conceptual aesthetic that takes the viewer to reflection. A gigantic head of chromed grille, subtly with the contours of the human face, like a puzzle in the main nave of the church, on its side, suspended from the ceiling, one hand also gigantic, almost golden metal with many hanging letters, suggesting dialogue between brain and human hands. Dialogue we do throughout our whole life. The power of reason over the movement that drives us.

IMG_4755

Aside from the work of Plensa, actually, I did not found a new aesthetic yet, or the revolution of contemporary art, everything too fleeting and disposable, nothing new announced, where can be noticed the beautiful of eternity, the chronicle of an era going through the times. All artworks exhibited come into entropy, while the Renaissance remain intact in its beauty, in the Uffizi Gallery in Florence, with much beauty to all of us, their customs, religion, politics, class differences in living, true chroniclers of its time, without the wear of the works.

The statements above do not invalidate the fact of loving contemporary art, including “graffiti”, as Banksy and others. But within its quirks, I believe, there are real artists whose works will persist over time, as the “old” (the traditional appearance) had left.
air jordan USA
Placements of this tour refers specifically to the Venice Biennale, where crowding the art of the planet, what is being done today, which are the announced prophecies, which the revolutionary language of real transformation that will prevail in our world in decay.

1538824_535029656654425_5618133405763763641_n-1

Two surprises in Cortona

It is a town located between the regions of Umbria and Tuscany, perched high on a mountain, stalking the fertile valley of olives and vineyards intermixed by tall cypress trees, typical of the region, forming a green landscape of many hues.

Still in Brazil, I have talked to my nephew Carlo who said had fallen in love with the landscapes shown in the film, and not only him, his son Joao, a twelve years old boy, had also watched the movie twice and also the wonderful images of Tuscany. O promised him to send all photos made in the route and I really did, to his delight.
1513827_535032269987497_8842801895026827765_n

I did not know anything about this city, except that it was the scene of the famous movie.

In Florence, from where we left, me and my friends by train, the first destination was Camucia, city where it gets to go to Cortona, up there in the mountains, that because there is no cars or train in the city, which is closed wih the typical walls of medieval cities.

Total discouragement as it was raining heavily.

What to do, “We are in the rain, we must get wet”.

We have finally arrived in Cortona and, between a peek and another, we began to dazzle with beautiful streets, medieval houses, amazing stairs along the way, flowers falling on the windows, promenades here and there, showing us the most beautiful Tuscan landscapes.

It is like diving into a distant past.

And was walking at this time that the first surprise happened, I came across an Etruscan Museum, indicating that they were there, hence the Etruscan style of the walls I had seen in the beggining  of the way.

Cortona was built by that people I admire very much, you notice they developed a remarkable civilization, both from the political point of view and the artistic, and especially in the recognition of the role of women in society. Avant-garde allowed their active social participation including them in economic activities.

Great with business, the Etruscans held economic power  over other people at the time, with the accumulation of wealth, aroused the greed of neighbors, forcing them to surround their cities with high walls. They left strong marks in several cities of Tucany which were dominated by them.

It was  in the Etruscan Museum in Rome, a few years ago, that I met closer by the pieces exposed, some of  the wonderful civilization they were.

But, continuing on my pilgrimage in Cortona, admiring the small town, I neither imagined to face the second surprise that enraptured me.

1538824_535029656654425_5618133405763763641_n (1)

I saw in front of the little Jesus church, high above the city where you face a great view of Tuscany, the little Diocesan Museum, I decided to go inside, sure that there was only marginal artworks. It was when I faced with a lot of joy, nothing more than the “Annunciaion” (in Italian, Annunciazione) from Fra Angelico – the work of Blessed was one of the most sought in the museums I have visited. There is another “Annunciation” from friar, in the Prado Museum, but this triptych (usually a set of three paintings together united by a triple frame giving the aspect of being only one artwork), tempera on wood, is special, the Prado’s was painted before (1430/32) and from Diocesano (1433/34), in this one, the Blessed highlights more the news of the angel for Mary, and in the left corner diminish the importance of the expulsion of Adam and Eve from paradise), and, below, reports key scenes in the life of the Virgin, both are beautiful.

I get dazzled with the delicacy of the paths in the brush strokes of Fra Angelico, his painting is a harbinger of renaissance with the main concern with the technique, already demonstrating the notion of perspective, giving a certain three-dimensionality to the work, while so far prevailed linearity .In the work we observe a true alliance with the divine.

12004119_535030456654345_4804892416141328125_n (1)

Another important work of Angelico is “Final Judgment”, where there is a certain modernity in revealing the inner state of the characters. I feel and think that seeing the Annunciation was one of the greatest gifts life has given me.